Manuál pro uživatele aplikace NetMUStesting

1. Úvod

Vítejte v manuálu k baterii testů zaměřených na zjišťování Vašich hudebních kompetencí. v tomto manuálu zjistíte, jak se přihlásit do aplikace Netmustesting, jak zde vykonat test hudebních schopností a jak získat výsledky o jeho absolvování. Tato uživatelská příručka Vám pomůže zajistit, aby výsledky Vašeho testu korespondovaly s úrovní Vašich hudebních schopností.

Tento aplikační manuál je výsledkem spolupráce řešitelského týmu projektu Aplikace IT jako faktor individualizace a interaktivity v přístupech hudební enkulturace s externími aplikačními garanty, který byl realizován na Katedře hudební výchovy Pedagogické fakulty UP v Olomouci. Je určen všem studentům, kteří chtějí s testy pracovat, a také kolegům, externím aplikačním garantům, pověřeným vedením partnerských pracovišť spolupracovat s řešitelským týmem projektu.

2. O projektu samotném

Projekt Aplikace IT jako faktor individualizace a interaktivity v přístupech hudební enkulturace byl vytvořen se záměrem komplementárně uplatnit informačně technologické aplikace v kontextu stávajících edukačních strategií uplatněných na víceletých gymnáziích, konzervatořích a pedagogických fakultách, které umožňují výraznou podporu individualizace, volného přístupu a interaktivity v kreativních činnostech v procesu hudební enkulturace cílové skupiny - gymnaziální školní populace dětí a mládeže ve věku 12 – 18 studentů konzervatoře a vysokoškolských studentů. Řešení projektu bylo rozloženo na tři roky. Projekt vycházel z teoretického studia i empirického ověřování průběhu ontogeneze daných věkových skupin, které řešitelské pracoviště uskutečňovalo v průběhu dvaceti let.

Projekt přináší inovaci v diagnostice hudebních kompetencí a zaplňuje mezeru v doposud nezpracovaném segmentu diagnostiky uměleckých kompetencí. Inovujícími přínosnými prvky jsou umístění multimediálních souborů diagnostické baterie na plně responzivní platformě webového portálu, což přináší implikaci dvou základních inovativních prvků - individualizace a responzivity. Projekt tak reaguje na pozitivní rysy informačních technologií v oblasti hudby, a to možností nejen evaluace kompetencí ve standardním školním prostředí, ale i autoevaluace jako výrazu vlastní seberealizace, potřeby potvrzení vlastních kvalit, jejich rozvoje, a to nejen v oblasti znalostní, ale i kognitivních psychických vlastností, které nejsou prvoplánově evidentní.

Cílová skupina studentů představuje z hlediska mentálního vývoje adekvátní výběr, který je schopen pracovat s navrhovanou diagnostickou technikou a je i schopen v plné míře využít a ocenit již výše proponovaný moment individualizace a interaktivity jako motivačního činitele. Proponovaná forma smazává hranice mezi skupinami uživatelů z hlediska jejich pohlaví, mentální úrovně, hudebního vzdělání, hudebních postojů a preferencí. z diskuse s externími aplikačními garančními partnery vyplynula i možnost sekundárního uplatnění proponované diagnostické baterie při vstupní evaluaci uchazečů v rámci přijímací zkoušky.

3. Diagnostika hudebnosti

Stanovení úrovně hladiny hudebnosti, hudebních schopností, hudebního sluchu, nadání, zpěvnosti a talentu (abychom použili alespoň ty nejfrekventovanější termíny, označující vztah k hudbě a disponibilitu s hudbou smysluplně pracovat, s chutí a se zážitkem ji poslouchat, interpretovat, nebo ji dokonce tvořit), představuje jeden z problémů, se kterými se hudební pedagog ve své praxi setkává. Otázka diagnostiky v hudební pedagogice je vlastně tak stará, jako samotná hudební praxe. Čas od času, ale víceméně trvale, je učitel hudby staven před otázku, jaká je úroveň hudebnosti jeho žáka či žáků v kontextu postupů a metod jeho pedagogického působení.

I v hudební minulosti lze najít bezpočet potvrzujících příkladů. Mezi nejzajímavější patří asi ty, v nichž významné osobnosti hudebního světa popisují své rané hudební zážitky. Nezřídka se mezi nimi najdou i velmi živá a citově podbarvená líčení situací, kdy byli postaveni do role ukázat, "co v nich je". Vzpomeňme namátkou na vstupní zkoušku desetiletého L. Janáčka u P. Křížkovského před jeho přijetím do fundačního sboru "modráčků" brněnského kláštera na Starém Brně nebo na diagnostický pohovor L. Janáčka coby již světově uznávaného mistra s mladičkým nadaným pianistou Rudolfem Firkušným.

Názorně popisuje průběh jedné hudební zkoušky R. Shuterová v první kapitole své knihy The Psychology of Musical Ability: "Profesor udeří na klavír akord. Jaký je to akord, ptá se. To je durový akord, pane, odpoví kandidát. Co mi o něm můžete ještě říci? Po chvíli, kdy kandidát nenalézá na otázku odpověď, zahraje profesor disonantní akord. To je velký, ne, malý septakord. Zkuste to ještě jednou, říká profesor. Ale ačkoli hraje ještě další tři akordy, již je rozhodnut kandidáta odmítnout. Druhý kandidát byl šťastnější. Byl obdařen absolutním sluchem a nedělalo mu potíže akordy identifikovat".

Od druhé poloviny 19. století a zejména od počátku 20. století začalo mít zjišťování reakcí člověka na hudební podněty také vědecký charakter. S rozvojem pedagogických a psychologických disciplín se nově konstituující hudební psychologie (zprvu spíše jako psychologie tónová) pokusila učinit první kroky za hranici běžných praktických zkušeností k poodhalení tajemství funkce mechanismů lidské psychiky v kontaktech s hudbou. do tohoto období spadají také počátky aktivit řady hudebních pedagogů, lékařů a posléze i specializovaných hudebních psychologů na poli hudebně diagnostickém. na tyto aktivity navazujeme vlastně i my, přičemž hlavní inovaci spatřujeme ve využití IT prvků, které jejich současný vývoj nabízí.

4. O portálu a aplikaci

Internetový portál zpřístupňuje uživatelům diagnostickou interaktivní baterii testů (t.j. online testy s využitím multimediálních souborů) ve formě webové aplikace, jejíž uživatelská část, nabízející moderní responzivní zobrazení, využívá řadu technických řešení postavených na knihovnách jQuery/Bootstrap a serverová část je postavena na PHP/MySQL.

Součástí aplikace je administrační část (redakční systém), umožňující:

  • tvorbu diagnostických baterií (vytvoření testu, úvodní části včetně hudebních ukázek, přidávání jednotlivých testových úkolů, upload audio souborů, editace seznamu možných odpovědí),
  • vyhodnocování úspěšnosti vypracovaných testů (údaje za celý test i za jednotlivé úkoly),
  • evidenci uživatelů, jejich aktivity v rámci aplikace, úspěšnosti vypracování jednotlivých testů,
  • evidenci škol zapojených do projektu, generování unikátních odkazů pro registraci uživatelů,
  • řízení uživatelských účtů (správce aplikace / externí aplikační garant).

5. Registrace uživatelského účtu a přihlášení do aplikace

Než budete moci vstoupit do testů hudebních kompetencí, musíte aktivovat svůj uživatelský účet. Lze to udělat tak, že požádáte Vašeho vyučujícího, aby Vám poslal e-mail obsahující odkaz pro registraci. Po úspěšné registraci se můžete kdykoliv přihlásit na https://netmustesting.upol.cz/login (odkaz na přihlašovací stránku je trvale umístěn v záhlaví webu NetMUStesting).

Odkaz na aplikaci NetMUStesting naleznete také na titulní stránce webu řešitelského pracoviště http://khv.upol.cz.

6. Aplikace NetMUStesting - uživatelská část

Po přihlášení je uživateli zobrazen přehled dostupných online testů. U každého z nich je uveden i přehled historie, tedy údaj o tom, kdy uživatel (student) daný test v minulosti dokončil a s jakým výsledkem. Vpravo se nachází souhrnný údaj, kolikrát test absolvoval a s jakým výsledkem vyjádřeným v procentech. Jak je zřejmé, aplikace je nastavena tak, aby student/uživatel mohl test absolvovat opakovaně.

Po spuštění testu se nejprve zobrazí okno obsahující název testu a textovou část Úvod, která je případně proložena zvukovými instruktivními příklady (kliknutím na ikonu modrého ampliónku dojde k přehrátí zvukové ukázky). Ve spodní části téhož okna se nacházejí dále Instrukce, které je nutné si pečlivě přečíst před přechodem na testové úkoly.

Po kliknutí na tlačíko Přejít na úkoly je zobrazen první testový úkol:

V horní části je číslicová škála, informující o počtu úkolů a barevně indikující, který z nich je právě vypracováván. Pod číslem úkolu je zadání a zvukový soubor s tlačítkem pro přehrátí (je možno jej přehrávat opakovaně). Odpověď na otázku provedete výběrem jedné z možných nabízených variant a následně ji potvrdíte kliknutím na tlačítko Uložit odpověď. Takto postupně vypracujete všechny testové úkoly daného testu. Výsledek se objeví v boxu příslušného testu v přehledu Moje testy.

7. Administrační část aplikace

Administrativní část je přístupná odborným pracovníkům externích aplikačních garantů. Ti obdrží od správce portálu odkaz pro vstup do administrace a své přihlašovací údaje. Po přihlášení je zobrazen dashboard se základními statistickými údaji a přehledem nedávné aktivity:

V sekci Testy lze monitorovat úspěšnost odpovědí u každého jednotlivého testu. V detailu testu je potom tento údaj zobrazen i na úrovni každého testového úkolu. Administrátor s funkcí řešitel a odborný pracovník IT mají přístup rozšířen o editaci jednotlivých testů a vkládání testů nových.

V sekci Výsledky je zobrazena historie dokončení testů s možností vyhledávání a filtrace dle testů.

Přehled registrovaných uživatelů je dostupný v sekci Uživatelé. Detail uživatele je navíc možno zobrazit z kterékoliv části aplikace.

Sekce Školy je přístupná pouze administrátorovi s funkcí řešitele a umožňuje přidávání škol zapojených do projektu s generováním registračních odkazů pro následnou distribuci externím aplikačním garantům.

8. Didaktická poznámka

Byť je základní filozofií testové aplikace individuální přístup, individuální pracovní tempo, sebereflexe vlastních hudebních kompetencí a libovolný počet opakování každého testu, doporučuje se, aby byl první subtest vypracován v rámci standardní frontální výuky hudební výchovy za přímého kontaktu studentů s vyučujícím, který je současně i odborným zástupce daného externího subjektu/školy. Ideální prostředí představuje školní IT učebna, která je v současnosti k dispozici na všech partnerských pracovištích, včetně řešitelského. Při této první administraci může pedagog projít společně se studenty všemi fázemi testovací procedury, tj. motivačním úvodem, instrukcemi, vypracováním testových úkolů, včetně základního statistického vyhodnocení výsledků.

Autorský tým manuálu přeje všem uživatelům, ať již studentům, nebo jejich pedagogům, aby získali prostřednictvím nabízených testů nové zkušenosti s hudbou i se sebou samými.